كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1396/2/11 دوشنبه بزرگداشت روز معلم

به مناسبت پاسداشت مقام شامخ استاد شهید مطهری مراسمی در دانشگاه پیام نور واحد لنده برگزار شد. در این مراسم ضمن قدردانی از اساتید دانشگاه، آقای طیبی پیرامون مقام معلم به ایراد سخنرانی پرداختند:
این ایام مبارک و فرخنده که به نام هفته معلم نامگذاری شده و پاسداشت از مقام هادیان ، رهنمائیان و عالمان است را گرامی می دارم و این روز عزیز را به اساتید برادران و خواهران تبریک می گویم و آرزوی سعادت و بهروزی برای همه شما سروران عزیز دارم و همینطور گرامی میداریم یاد و خاطره متفکر فیلسوف علامه مطهری را و امیدواریم که خداوند به علو درجات این استاد گرانقدر و همه معلمان شهید و شهدای هسته ای بیافزاید.

معلمان به ما یاد می دهند که چگونه از کسانی که در حق ما خوبی و بزرگواری کرده اند قدر دانی و سپاس گزاری کنیم . چگونه در قبال خوبی که در حق ما شده ، عکس العمل نشان دهیم . و همین طور چگونه حتی جواب بدی را با خوبی دهیم ؟ .... و در محضر کدام استاد ، کدام بزرگ مرد می توان چنین مطالبی را یاد گرفت. پس با این اوصاف معلمی شغل یا حرفه نیست ، معلمی تعهد و عشق است معلمی هنر توانمندی است که این هنر در تک تک شما اساتید دلسوز و بزرگ نهفته است. پس معلمی نه تنها شغل نیست بلکه عرصه و میدان و جولانگاه تأثیر گذاشتن و یاد دادن است یاد دادن آنچه را که برای پیشرفت و بزرگ شدن یک دانشجو لازم است معلمان با اعمال و رفتاری که انجام می دهند روی ما تأثیر می گذارند و این تأثیر باعث می شود که آن اعمال را از آنها یاد بگیریم . معلمی واژه ای است مقدس که پیامبران ما برای عمل به مأموریت خود و ابلاغ وحی به مردم ، این منصب را دارا بوده اند . و خداوند در اولین آیه خویش به پیامبر می فرماید :

" اقرا باسم ربک الذی خلق ........................ علّم الانسان عالم یعلم "

" بخوان بنام آفریدگار  پروردگارت بنام خدایی که تمام موجودات عالم را خلق نمود .......... و آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست "

از مفهوم آیه چنین بر می آید که خداوند در این آیه خود را معلم انسانها می داند و می فرماید خدا یاد داد به انسان آنچه را که نمی دانست . پس معلم اول خداوند تبارک و تعالی است . و این گونه قرآن کریم به مقام معلمی ارج نهاده است .

در مورد ارزش مقام معلم همین بس که می گویند اسکندر به معلم خویش بیش از پدر و مادرش احترام و تعظیم می کرد از او می پرسند که چرا این همه به معلم خویش احترام می گزاری ؟ در جواب می گوید برای اینکه پدرم مرا از آسمان به زمین آورد حال آنکه استاد و معلمم مرا از زمین به آسمان می برد یعنی معلم با علمی که به ما یاد می دهد و روشنایی که به ضمیر ما می بخشد ما را از زمین ( مادیات ) به ملکوت هدایت می کند .


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر