كوچك يا بزرگ كردن بخش :.
1398/2/14 شنبه به همت دانشگاه پیام نور واحد لنده برگزارشد: اولین تریبون آزاددانشجویی با موضوع آسیب ها و راهکارها در فضای مجازی در لنده/از نقدها تا پیشنهاد ارتقای سطح سواد رسانه ای در بین اقشار مختلف جامعه

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور واحد لنده :امروزه بی‌توجهی به اثرات مخرب استفاده ناصحیح از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مولود بروز آسیب‌های اجتماعی بزرگتری در جامعه باشد. چنانچه این آسیب‌ها در جامعه‌ای نهادینه شود، نه تنها متولیان فرهنگ بلکه حرکت‌های خودجوش مردمی نیز یارای مبارزه با آن را نخواهند داشت.

یکی از این پدیده‌های نوظهور عصر جدید، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. این فضا اگرچه قابلیت‌های ویژه‌ای برای انتقال اطلاعات در اختیار کاربران قرار می‌دهد اما بی‌اطلاعی برخی کاربران از نحوه استفاده از آن، موجب شده که این فضا به محلی برای بروز آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود.

در همین راستا دانشگاه پیام نور واحد لنده با همکاریبسیج دانشجویی دانشگاه برای اولین بار اقدام به برگزاری تریبون آزاد با موضوع آسیب ها و راهکارهای فضای مجازی در سالن تبلیغات اسلامی با حضور امام جمعه، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و رئیس دانشگاه پیام نور و دانشجویان برگزار کرد.


حمید دهقان رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان لنده در ابتدای این جلسه با تاکید بر اهمیت فضای مجازی گفت: امروز شاهد تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر مدیریت فضای مجازی با توجه به آسیب ها و چالش های این فضا هستیم.

وی افزود: اولین تریبون دانشجویی با موضوع فضای مجازی یکی از مهمترین برنامه های بسیج دانشجویی است که می تواند در آگاهی بخشی دانشجویان در این حوزه مثمرثمر باشد و از آسیب ها و چالش های این حوزه بکاهد.


در ادامه نیز ایمان الهی از مسئولان بسیج دانشجویی شهرستان کهگیلویه با انتقاد از عدم برخورد با سلبرتی های که آزادانه در حال ساختار شکنی در فضای مجازی هستند گفت: امروز برخی از این سلبرتی ها در فضای مجازی آزادانه در حال بیان برخی مطالب ساختار شکنانه هستند و همین اظهار و نظرهای توخالی آنان باعث برخی شبهات در جامعه می شود که خوشبختانه ملت ما در همین مسئله سیلاب پاسخ کوبنده ای به امثال مهناز افشار با حضور جهادی خود دادند.

وی افزود: امروز دانشجویان افسران جنگ نرمی هستند که هر کدام می تواند بخشی از مشکلات و آسیب های حوزه فضای مجازی را مدیریت کند و در آن تاثیرگذار باشد تا تاثیرپذیر.


در این تریبون آزاد تعدادی از دانشجویان به بیان ایده ها ، راهکارها به صورت تخصصی به همراه شعر در باب فضای مجازی پرداختند.

در ادامه نیز سید اسماعیل میری از فعالین حوزه رسانه و مدرسین فضای مجازی در شهرستان لنده با اشاره به نقش فضای مجازی در جامعه گفت: امروز درباره  مسئله کاهش آسیب‌های فضای مجازی بسیار سخن گفته و شنیده شده ولی آن طور که باید در جایگاه عمل به خوبی عمل نشده است و عمده مباحث به صورت تخصصی صورت گرفته نمی شود.

وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری در سالهای گذشته از ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی به همه مسئولان به خصوص متولیان فرهنگ توصیه می کند که این آسیب های جدی بگیرد متاسفانه چندان توجه نشده است تا امروز سیلاب فضای مجازی با سرعت تمام جامعه را در برگرفته است بدون اینکه شناخت و سواد استفاده از آن را داشته باشیم و این نیز یک چالش اساسی است.

این فعال حوزه رسانه تصریح کرد: امروز سبک و سیاق جنگ دشمن متفاوت شده است و میزان هجوم و هجمه دشمن به قلب منازل ما رسوخ پیدا کرده است بدون اینکه شیوه های مقابله با آن را فراگرفته باشیم و این درحالی است که دشمن به راحتی می‌تواند نظرات و حرف‌های خود را با شبکه‌هایی که دارد در گوشه هرخانه‌ای به افراد القا کند.

میری اظهارکرد: امروز جای خالی برنامه‌ریزی صحیح به جهت اموزش خانواده ها کاملا احساس می‌شود به طوری که هر خانواده‌ای که فرزندی دارد هنوز نمی‌‌داند که باید چگونه فرزند خود را برای استفاده از فضای مجازی آموزش دهد، این نوع آموزش‌ها باید در سطح خانواده، مدارس، اجتماع به صورت کاربردی‌تر برگزار شود.

وی تاکیدکرد: در کنار فرصت های طلایی در حوزه فضای مجازی باید باور کنیم که این فضا یک فضای جدیدی است که در آن به راحتی مسائل مدنظر دشمنان ترویج می‌شوند، این نیاز وجود دارد که در اماکن عمومی‌تر و از سایر تریبون‌ها درباره چگونگی استفاده از فضای مجازی صحبت شود.

این فعال رسانه ای اظهارکرد:از فضای مجازی می‌توان به عنوان ابزاری مناسب برای تولید و انتقال محتواهای کاربردی و راهبردی استفاده کرد که نیازمند یک مدیریت واحد برای تولیدات فاخر در حوزه های مختلف برای کارشبکه ای در فضای مجازی است.
در پایان نیز سرگرد پاسدار اسفندیار مختاری با اشاره به نقش فضای مجازی گفت: انچه امروز باعث خنثی سازی تهدیدات دشمن می شود بحث آموزش سواد رسانه به مردم در محلات است.

وی تاکیدکرد: فضای مجازی از جمله ابزارهای اطلاعاتی و رسانه‌ای است که متاسفانه هنوز در کشور ما فرهنگ و سواد آن به اندازه کافی گسترش پیدا نکرده است. متاسفانه در تغییرات فرهنگی، ابتدا مسئله ای رخ می‌دهد و بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با چالش های آن، مسئولان به فکر چاره‌اندیشی می‌افتند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج لنده تصریح کرد: برگزاری اولی تریبون دانشجویی در دانشگاه پیام نور یک حرکت زیبا و در راستای آشنایی بیشتر با رفتار ها و کردارهای ما در حوزه فضای مجازی است که نیازمند مدیریت است.

وی تاکیدکرد: در خصوص آموزش سواد رسانه ای باید همه ما با توجه کافی به این امر در بطن مدارس، دانشگاه ها، صنوف مختلف جامعه داشته باشیم تا یک حرکت جهادی در حوزه های مختلف را به کار بگیریم تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم که این امر نیز نیازمند همکاری ادارات است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر